توتون و مزیا و معایب کاشت آن

07/11/2018 9 نظر

این ویدئو در مورد کشت تنباکو هست دیدن آن خالی از لطف نیست

با توجه شرایط کمبود آب در مناطق مختلف کشور بهتره به دنبال کشت محصولاتی باشیم که علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی؛ مصرف آب کمتری داشته باشه. شاید بهتر باشه از این گونه محصولات در شرایط کنونی کشور استفاده کنیم.

مزرعه توتون

توتون یا تنباکو:

تنباکو بومی آمریکای جنوبی هست. هنگامی که ژان نیکوت فرانسوی مقداری از گیاه توتون رو برای دربار (دربار کاترین دِه مِدیچی) به عنوان دارو فرستاد از اون به بعد به افتخار نیکوت نام این گیاه رو نیکوتینا تاباکو گذاشتند.

مزیت گیاه توتون:

توتون یا همون تنباکو یکی از گیاهانی هست که از دیرباز در ایران کشت می شده.

با توجه به نیاز آبی پایین این گیاه و از طرفی قیمت مناسب اون به نظر می رسه می تونه جایگزین خیلی از کشت های فعلی در اکثر مناطق کشور باشه.

مقدار نیاز آبی توتون نسبت به محصولات صیفی حدود یک سوم است و نیاز به نیروی کار کمتری هم نسبت به صیفی داره.

ظاهرا به چند روش میشه این گیاه رو کاشت.

میتونید بسته به شرایط و آب و هوایی منطقه؛ بهترین روش کشت و برداشت محصول رو داشته باشید.

مزرعه تنباکو ایران

با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه ذکر شده؛ تولید تنباکو تا پایان این برنامه باید به مقدار۴۰ هزار تن برسه.

به نظر می رسه دولتی ها هم از اهمیت جایگزینی این محصول با خیلی از کشت های موجود پی برده اند. دولت باید برنامه ریزی برای  افزایش سطح زیر کشت این محصول انجام بده.

از طرفی با در نظر گرفتن قیمت دلار اگر ضمینه های صادر بیشتر این محصول هم فراهم بشه درآمد بهتری هم برای کشاورز خواهد داشت. (البته الان هم تا حدودی این محصول به کشور های حاشیه خلیج فارس صادر میشه که میتونه خیلی بیشتر بشه)

برداشت برگ توتون

رتبه اول کاشت تنباکو درایران:

در حال حاظر استان گلستان با کشت ارقام پرمحصولی مثل بارلی، ویرجینیا و باسما و با توجه به اینکه معمولا در استان گلستان نیاز به آبیاری هم نداره؛ با سطح زیر کشت حدود ۲۵۰۰ هکتار، مقام اول تولید توتون رو در کشور داره. خیلی خوب بود اگر کشاورزان سایر استان ها هم باتوجه به نیاز آبی کم توتون به فکر کشت این محصول باشند.

مزرعه هندوانه

قرارداد کشت توتون با شرکت دخانیات ایران:

البته با تمام مطالبی که گفته شد، باید حتما قبل از کاشت با شرکت های دخانیات هماهنگی و در صورت لزوم قرارداد خرید تضمینی بسته بشه تا مشکلی ایجاد نشه.

آدرس سایت دخانیات ایران

دخانیات ایران

حسن حق شناس

کارشناس ارشد کشاورزی کارشناس تولید بذر فعال در ضمینه کشاورزی و تولید محصولات گلخانه ای

9 نظر

  1. 08/11/2018
    مین

    خشخاشم خوبه 👆😂😉

    پاسخ
  2. 02/01/2020
    احمدی

    توتون محصول خوبی هست فقط انگار پولش به آدم نمی چسبه، شخصا دوست دارم گیاهی بکارم که مفید باشه.
    در کل مقاله خوبی بود

    پاسخ
  3. 16/03/2020
    صمد غلامی

    سلام ایا میشه توتونا تو شهر اراک کاشت.شرایط کاشتش چطوریه.در هر هکتار چقدر باید هزینه کرد وچقدر میشه برداشت کرد

    پاسخ
    • با سلام خدمت شما کاربر محترم سایت کشاورزی مرغوب
      بله در شهر اراک هم میشه کشت کرد. اما در رابطه با آشنایی با شرایط کاشت و مقدار هزینه ای که داره و حتی کسب اطلاعات بیشتر بهتره با دخانیات اراک تماس بگیرید و میتونید ازشون بپرسید کدام رقم در منطقه شما بهترین عملکرد رو داره.
      ممنون که با ما در ارتباط بودید
      راه های ارتباط سریعتر با کشاورزی مرغوب
      تلگرام
      اینستاگرام

      پاسخ
  4. 22/10/2020
    علی

    سلام الان کسی هست که از ما توتون بخره؟ و اینکه الان قیمتش چند هست؟

    پاسخ
  5. 08/05/2022
    فاطمه بهرامی

    من در قسمت کردستان عراق با شرکت های تجاری فروش محصولات توتون و تنباکو همکاری دارم و واقعا توتون ایرانی مشتریان زیادی دارد به خاطر نزدیکی به کشورهای خاورمیانه و قیمت پایین ش ، ولی متاسفانه نسبت به توتون آلمانی و فرانسوی که هم دارای رطوبت مناسبی هستند و رنگ روشن تری دارند و هم دارای آشغال کمتری و همینطور دارای جذب درصد بالاتری برای تولید تنباکوی قلیان هستند به صرفه نیست . توتون ایرانی درسته که قیمتش گایین تر هست ولی بسیار خشک و تیره تر و دارای خاشاک مخلوط شده زیاد و همینطور بسیار خشک است که این خشکی باعث کم شدن قدرت جذب خواهد شد که بخاطر این ایرادات توتون ایرانی صرفه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان معسل یا همان توتون قلیان را مجبور به خرید توتون اروپایی یا آمریکای جنوبی یا ترک میکند.

    پاسخ
  6. 08/05/2022
    فاطمه بهرامی

    این ایرادات رو نوشتم نه به خاطر اینکه بخواهم دلسردی ایجاد کنم ولی حقیقتی تلخ است که باید مورد توجه قرار گیرد و از مشاوران متخصص برای تولید محصول بهتر و عالی تر استفاده گردد، چرا که صنعت دخانیات بسیار صنعت پر سودی است و ما هم باید سهم مان را از بازار خوب منطقه به دست آوریم. با توجه به اینکه باید رو مارکتینگ یا همان بازاریابی و تبلیغات بسیار مهم است.

    پاسخ
    • با سلام خدمت شما کاربر محترم سایت کشاورزی مرغوب
      خیلی خوشحالم از اینکه مطلب من رو مطالعه کردید و نظرتون رو به اشتراک گذاشتید. بله صنعت دخانیات بسیار سود آور هست و مانند بسیاری از کارهای تولیدی دیگر در ایران باید بروز بشه و ایرادات اون گرفته بشه تا تولیدکننده هم منفعت ببره.بازم تشکر میکنم بابت اطلاعات خوبی که در اختیارمون قرار دادید.
      راه های ارتباط سریعتر با کشاورزی مرغوب:
      پشتیبانی تلگرام
      اینستاگرام کشاورزی مرغوب

      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.