کفشدوزک و کنترل بیولوژیک شته

کفشدوزک
06/01/2017 2 نظر

کفشدوزک یک نوع سوسک است که بیشتر از همه به خوردن شته ها علاقه دارد؛ البته گفته می شود این سوسکها علاوه بر شته ها از شپشکها، کنه ها، و مگس سفید نیز تغذیه می کنند.

کفشدوزک

کفشدوزکها بعد از اینکه در فصل بهار جفتگیری کردند حدودا یک هفته بعد در نزدیکی شته ها تخم گذاری می کنند تا زمان خارج شدن پوره ها از تخم بتوانند از شته ها تغذیه کنند.

کفشدوزک‌‌های بالغ و نوزادانشان، هر دو از آفت‌های گیاهان تغذیه می‌کنند. پوره ها صدها شته را در طول زندگی می‌خورند و یک کفشدوزک‌ بالغ گرسنه روزانه تا بیش از ۵۰ حشره آفت را می‌بلعد، بنابراین می‌شود گفت یک کفشدوزک‌ ۵ هزار عدد حشره در طول عمرش می‌خورد.

کفشدوزک

جالب است بدانید زمانی که پوره ها از تخم خارج می شوند ابتدا سفید رنگ هستند اما بعد از مدتی به رنگ سیاه تغییر رنگ می دهند. پوره ها به محض اینکه از تخم بیرون آمدند، به دنبال غذا می‌گردند و پس از مدت کمی پوست‌اندازی می‌کنند و پوست جدید نارنجی­رنگی از زیر پوست کهنه و سیاه رنگ‌شان بیرون می‌آید.

پوره ها مدام غذا می‌خورند تا به شفیره تبدیل شوند. پس از یک روز شفیره هم سخت و خشک می‌شود و خال‌های سیاهی روی آن به وجود می‌آید. پنج روز بعد، شفیره به یک کفشدوزک تبدیل می‌شود. این عمل تبدیل حشرات را دگردیسی می‌گویند.

آنچه در مورد کشاورزی پایدار نمی دانید.

رنگ بدن کفشدوزک‌ها قرمز تیره با خال‌های سیاه‌رنگ است. کفشدوزک‌ها در پایان فصل تابستان مکانی را پیدا می‌کنند تا زمستان را در آنجا بگذرانند. آنها در تمام فصل زمستان زیر انبوهی از برگ درختان می‌خوابند و در فصل بهار دوباره بیدارمی‌شوند.

میتوان از کفشدوزک ها در کشاورزی بولوژیک بسیار سودبرد.

حتما شما هم وقتی کفشدوزکی را دیده‌اید، خال‌هایش را شمرده‌اید. به احتمال زیاد آنهایی که شما در طبیعت اطرافتان پیدا می‌کنید، هفت نقطه دارند. حشره‌شناسان به این گونه از کفشدوزک‌‌ها، کفشدوزک‌ ((هفت نقطه‌ای)) می‌گویند. اینها همان‌هایی هستند که گوشتخوارند و دوست ما محسوب می‌شوند.

اما بعضی کفشدوزک‌‌ها گیاهخوارند و خود آفت محصولات کشاورزی هستند که معمولا ۱۲ یا تعداد بیشتری از  خال‌های سیاه را می‌شود روی بدن آنها شمرد.

کفشدوزک گیاه خوار

برخلاف تصور بعضی افراد، از روی تعداد خال‌های کفشدوزک‌ نمی‌توان سن این حشره را حدس زد، تعداد این خال‌ها و موقعیت آنها، در کنار رنگ قاب بال، فقط در رده‌بندی و شناسایی آنها به دانشمندان کمک می‌کند؛ مثلا کفشدوزک‌ هفت نقطه‌ای روی هر قاب بالش سه و نیم خال دارد.

حسن حق شناس

کارشناس ارشد کشاورزی کارشناس تولید بذر فعال در ضمینه کشاورزی و تولید محصولات گلخانه ای

2 نظر

  1. 17/05/2023
    بهرنگ

    سلام
    ممنون از توضیحات خوب‌تون. من یه سوال دارم. آیا مورچه‌ها شفیره‌ها و پوره‌ها و تخم‌های کفشدوزک‌ها رو می‌خورن؟ بطور کلی دشمن کفشدوزک چیه؟ اگر ما تعدادی کفشدوزک به باغچه بیاریم زادوولد می‌کنن و برای سال‌های بعد توی باغچه می‌مونن یا هر سال باید تعدادی کفشدوزک جدید بیاریم؟

    پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.