آب اکسیژنه و کاربرد آن در کشاورزی

آب اکسیژنه
13/09/2015 7 نظر

هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه (H۲O۲) یک اکسنده متداول است که به عنوان سفید کننده استفاده می‌شود. هیدروژن پراکسید ساده‌ترین پراکسید است (پراکسیدها ترکیباتی هستند که دارای یک پیوند یگانه اکسیژن-اکسیژن هستند). آب اکسیژنه خالص H۲O۲ یک مایع ناروانی است که کمی آبی رنگ می‌باشد و با زحمت زیاد می‌توان آنرا تهیه نمود. آب اکسیژنه‌ای که در داروخانه‌ها به اسم آب اکسیژنه رقیق فروخته می‌شود محلولی است از آب اکسیژنه و آب که %۳ آن آب اکسیژنه است، مانند آب بی‌رنگ و بی‌بوست، مزه تلخی دارد و کمی اسیدی است. این مایع اکسید کننده‌ای قوی است.

آب اکسیژنه

تجزیه این ماده باعث ایجاد رادیکالهای OH می‌شود که بیش از چند ثانیه در دسترس نمی‌باشند و در این مدت با خاصیت شدید اکسیدکنندگی خود، مواد آلی و معدنی را اکسید می‌کند.

خصوصیات آب اکسیژنه

به مرور این ماده تجزیه شده و تبدیل به آب و اکسیژن می‌گردد. این عمل تجزیه در محیط بازی سریعتر و در محیط اسیدی کندتر از محیط خنثی صورت می‌گیرد. اگر مدت مدیدی هیدروژن پراکسید را انبار کنند، ممکن است کاملاً تجزیه و تبدیل به آب گردد. بر اثر گرد بعضی اجسام عمل تخریب و تجزیه تسریع می‌گردد مانند گرد بی‌اکسید منگنز و گرد فلزات.

اگر بر روی محلول هیدروژن پراکسید مقداری از اجسام پایدار کننده مانند اسید فسفریک، اوره، اسید بنزوئیک و نظیر آنها اضافه کنید، عمل تخریب بسیار کند می‌گردد. این ماده اثر میکروب کشی ، بوبری و سفید کنندگی دارد. اگر یک تکه کالباس قرمز را درون ظرف محتوی آب اکسیژنه قرار دهیم پس از چند روز محتویات ظرف کاملاً بی‌بو است و بوی گندیده نمی‌دهد. هیدروژن پراکسید رنگها را نیز تخریب می‌کند. به همین دلیل تکه کالباس درون ظرف بعد از مدتی بی‌رنگ می‌شود.

کاربرد آب اکسیژنه در کشاورزی

آب اکسیژنه موارد مصرف متنوعی از جمله در پزشکی و در لوازم آرایشی همچنین صنعت و کشاورزی دارد. از جمله موارد مصرف در کشاورزی ، وقتی که آبیاری تحت فشار (قطره ای)باشد میتوان با اضافه کردن این ماده به مقدار معیّن در آب آبیاری به نتایج شگفت انگیزی دست یافت. ازجمله اینکه وجود کمی آب آکسیژنه (برای محصولات مختلف متفاوت است) برای صیفی جاتی مانند خربزه ، هندوانه و خیار میتواند باعث مقاومت بوته ها در برابر بوته میری افزایش دهد.

یکی دیگر از مزایای آن کاهش پی اچ محلول کود آبیاری است که باعث جذب بهتر عناصر غذایی در خاک می شود. البته باید حتما قبل از استفاده در مورد میزان دز مصرفی مشورت کنید.بوته میری در خربزه

این مطلب توسط یک گروه تحقیقاتی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اصفهان مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج بسیار تاثیر گذاری از خود نشان داد و باعث افزایش عملکرد و کاهش تلفات ناشی از بوته میری شد.

موارد احتیات

بدلیل خاصیت اسیدی هیدروژن پراکسید با خلوص بالا در زمان مصرف مراقب پوست بدنتان باشید و تاحد امکان از دستکش استفاده نمایید چراکه بلافاصله پس از تماس با پوست باعث سوزندگی و خارش شدید پوست می شود.

تاثیر آب اکسیژنه روی پوست

هیدروژن پراکسید را حتما در ظروف تیره و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

نگهداری آب اکسیژنهبرای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره رایگان در این ضمینه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

۰۳۱۴۵۸۲۴۹۵۹

۰۹۲۱۶۸۸۲۸۵۸

حسن حق شناس

کارشناس ارشد کشاورزی کارشناس تولید بذر فعال در ضمینه کشاورزی و تولید محصولات گلخانه ای

7 نظر

  1. 19/01/2017
    جلال عشقی

    سلام
    درصورت امکان اطلاعات بیشتری در مورد استفاده آباکسیژنه در کشاورزی رو ارسال بفرمایید

    پاسخ
  2. 05/04/2019
    مژده

    سلام آیا استفاده از اب اکسیژنه برای دفع سفیدک پودری مناسب است؟

    پاسخ
    • 31/05/2019
      حسن حق شناس

      سلام
      کاربر گرامی مژده عزیز:
      خیر،این طور به نظر نمیرسه

      پاسخ
  3. 21/07/2019
    داود مرادی

    پراکسید هیدروژن+یون نقره برای سینرژیست محصول
    و پراکسید هیدروژن در بسته بندی ۲۰ لیتری موجود است با بهترین کیفیت

    پاسخ
  4. 17/10/2023
    رقیه

    برای از بین بردن اثرات آب اکسیژنه روی پوست چیکار باید بکنیم

    پاسخ
    • سلام
      اگر مقدار زیادی روی پوست نریخته باشه بعداز یکروز اثراتش از بین میره فقط اول که روی پوست پاشیده بشه سوزش داره و بعد سوزش هم از بین میره

      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.