انواع واکسن تب برفکی موجو در ایران

تب برفکی
10/05/2016 1 نظر

واکسیناسیون نقش مهمی در پیشگیری از رخداد بیماری FMD دارد این واکسن  جز نسل سوم واکسنهاست این نسل از واکسن ها ایجاد ایمنی پایدار در دام نمی کنند بلکه دام واکسینه شده در تمام طول زندگی  ناقل بوده و فقط واکسن از رخداد بیماری با علایم بالینی  شدید جلوگیری می کند.

واکسن تب برفکی گاو

واکسن تب برفکی

واکسن تب برفکی در ایران توسط دو شرکت داخلی (رازی) و خارجی ( مریال فرانسه ) عرضه می گردد.

واکسن مریال :

این واکسن AFTOVAX  نام دارد.

این واکسن دارای  ویروس غیر فعال که بر علیه ۵ سروتیپ این ویروس ایمنیت میدهد این سروتیپ ها عبارت اند از:

SAT 1, Type SAT 2, Type SAT 3, type O, Type Aو یاور این واکسن هیدروکسید الومنیوم و ساپونین می باشد.

این واکسن باعث ایجاد ایمنی در گاو شیری بوفالو گوسفند و بز می گردد و این واکسن به صورت زیر جلدی تزریق شده.

دز مصرفی با توجه به سن و وزن دام متفاوت است و در لیبل واکسن نوشته شده است.

تزریق اولیه در دام غیر واکسینه  در سن ۳ تا ۴ هفتگی تزریق بعدی ۲هفته بعد تکرار می شود و تزریق های یاداور به فاصله ۴ تا ۶ ماه با توجه به میزان الودگی منطقه صورت می گیرد

این واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری می شود و از فریز شدن ویروس باید اجتناب کرد به محض باز شدن در عرض ۲۴ ساعت باید مصرف گردد

این واکسن ایجاد تورم موضعی در منطقه تزریق می تواند بکند  وفقط به دام های سالم تجویز می گردد.

واکسن تب برفکی رازی

به نام واکسن چند ظرفیتی تب برفکی می باشد و توسط سازمان دامپزشکی در ویال های ۲۵۰ میلی لیتری و در جعبه های ۱۲ عددی ارائه می گردد

این واکسن سوسپانسیون کشته تب برفکی می باشد در ساخت این واکسن از  تیپ هایO pan , A05IR, Asia1  و ۲۰۱۰ O استفاده شده است.

این واکسن برای ایجاد ایمنیت در تمام دام ها حساس و نشخوارکننده استفاده می شود و یاور این واکسن هیدروکسید المینیوم و ساپونین بوده  و دز مصرفی این واکسن در گاو  و گاومیش/ گوساله ،  ۵ میلی لیتر از راه زیر جلدی و در گوسفند و بز/ بره و بزغاله، ۱ میلی لیتر از راه زیر جلدی می باشد.

در شرایط عادی و در دام هایی که از مادر ایمن متولد شده اند، تجویز واکسن از ۵/۲ ماهگی آغاز شود و دام هایی که از مادر ایمن متولد نشده یا آغوز دریافت نکرده باشند، تجویز واکسن از ۱ ماهگی آغاز شود.

در دام هایی که برای اولین  بار  مایه کوبی می شوند ، واکسیناسیون  در دو نوبت و به فاصله ۴-۳ هفته تکرار و سپس مانند سایر دام های واکسینه، هر ۶ ماه یک بار دز یادآور تجویز شود در صورت شیوع بیماری فاصله تکرار ۴ ماه می شود

این واکسن در دام های مریض تجویز نمی گردد تجویز در دام های سالم باید همزمان با هم صورت گیرد.
ایجاد ندول کوچک در محل تزریق واکسن و در بعضی دام ها شوک انافیلاکتیک از عوارض واکسن تب برفکی می باشد.
از وارد شدن استرس به دام قبل و بعد از واکسیناسیون باید اجتناب کرد.

ویال باز شده باید در یک روز استفاده شود و از مصرف ویال سر باز در روزهای متمادی جدا خودداری شود

به محض شیوع بیماری ، دام های آلوده جدا و در قرنطینه نگهداری شوند و دام های سالم واکسینه شوند.

این واکسن در دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری و از فریز شدن ویال جلوگیری شود.

واکسن جدید دیگری نیز شرکت رازی در سال ۹۳ به نام واکسن ۶PD50 رونمایی کرد.

رئیس موسسه رازی با بیان اینکه تا کنون واکسن تب برفکی به صورت ۳PD50 در موسسه تولید و به سازمان دامپزشکی تحویل می شد، یادآور شد: با توجه به اعلام نیاز سازمان دامپزشکی به واکسن تب برفکی جدید، نوع ۳PD50 این واکسن تنها به درخواست سازمان تولید خواهد شد. در این واکسن چهار سویه ویروس تب برفکی شامل ( O2010,A13,A15,Asia) که تا کنون در دامداری های کشور شناسایی شده به کار رفته که به کنترل بهتر این بیماری کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه این واکسن به منظور پیشگیری از بیماری تب برفکی در تمامی دام های زوج سُم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری استفاده می شود، تصریح کرد: شدت واگیری در دام های حساس بسیار بالا (۱۰۰ درصد) بوده ولی میزان مرگ و میر پایین و به طور عمده دام های جوان را در برمی گیرد.
وی تاکید کرد: این واکسن همواره به عنوان فاکتور کاهش دهنده علائم و خسارات کلینیکی بیماری مطرح است.
کهرام بیماری تب برفکی را از مهمترین بیماریهای جمعیت دامی نشخوارکنندگان به ویژه گاو و گوساله خواند که خسارات اقتصادی فراوانی به دامدار و کشور تحمیل می کند و اظهار داشت: تولید واکسن تب برفکی ۶PD50 نمونهای از تلاش محققان این موسسه برای بهبود کیفیت تولیدات و پیشگیری و کنترل بیماری های خطرناک داده است.
رئیس موسسه رازی افزایش قدرت محافظت کنندگی واکسن، کاهش شیوع و بروز بیماری در بین دام های حساس، بهبود برنامه پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی، کاهش خسارت به دامدار و افزایش تولید گوشت و سایر فرآورده های دامی و امکان تولید واکسن مونووالان تب برفکی با قدرت محافظت کنندگی بالاتر از۱۰PD50برای واکسیناسیون اضطراری را از ویژگی این واکسن نام برد.
وی اضافه کرد: این واکسن در مقایسه با نوع ۳PD50 مزیت هایی شامل افزایش دوره ایمنی و پایداری واکسن، کاهش ضایعات ناشی از بیماری تب برفکی و عیار محافظتی بالاتر دارد.
کهرام واکسن کُشته چند ظرفیتی تب برفکی را از واکسن های روز دنیا نام برد که علیه این بیماری خطرناک دامی استفاده می شود و خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت کشورمان و ورود دام های قاچاق و حاوی ویروس های جدید، واکسن جدید تب برفکی که در آن تمام سویه های شناخته شده این ویروس به کار رفته، پوشش بهتری نسبت به واکسن قبلی دارد.
به گفته کهرام تولید این واکسن در موسسه رازی ضمن صرفه جویی ارزی قابل توجه برای کشور، درآمدزایی مناسبی نیز با انتقال دانش فنی آن به سایر کشورها به همراه دارد.
رئیس موسسه رازی پایش مستمر بیماری و تشخیص و تعیین سویه های در گردش ویروس تب برفکی با همکاری سازمان دامپزشکی را از برنامه مهم این موسسه اعلام کرد و افزود: جداسازی ۳ سویه جدید ویروس تب برفکی طی دو سال اخیر و تهیه واکسن تک ظرفیتی و چند ظرفیتی حاوی سویه های جدید در سریع ترین زمان از دستاوردهای مهم بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی در این موسسه است.

براساس این گزارش، با توجه به تولید برای نخستین بار واکسن ۶PD50 تب برفکی در کشور و زمان صرف شده برای تایید نهایی آن در سازمان دامپزشکی، امسال میزان کمی از این واکسن تولید شد که این میزان از سال آینده در موسسه رازی افزایش خواهد یافت.

حسن حق شناس

کارشناس ارشد کشاورزی کارشناس تولید بذر فعال در ضمینه کشاورزی و تولید محصولات گلخانه ای

1 نظر

  1. 07/03/2023
    کاوه

    این آقای مهندس چرا به جای بذر و کود و گیاه در مورد مسائل دامپزشکی مطلب میذاره

    پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.