مرگ و مير دام‌ها براثر تب برفکي

تب برفکی امان نمی دهد
19/04/2016 0 نظر

شیوع نوع جدید تب برفکی که از کشورهای هند و پاکستان وارد ایران شده است از اسفندماه گذشته تاکنون در میان دام‌های کشور رو به افزایش و سبب تلف شدن بسیاری از دام‌ها شده است به همین دلیل مسوولان دامپزشکی استان‌ها خرید و فروش دام را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده‌اند.

تب برفکی

سعید حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با ایرنا ضمن اعلام ممنوع بودن خرید و فروش دام‌ گفت: تاکنون ۶۰۰ دام سبک و سنگین در این استان براثر این بیماری تلف شده‌اند.

وی افزود: جمعیت بالای دامی، تردد زیاد دام و تراکم دامداری‌ها در استان از علل شیوع این بیماری است.

به گفته حسینی، بیش از یک میلیون دام سبک و ۱۷۵هزار دام سنگین استان در زمستان پارسال علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند اما با این وجود کانون‌های بیماری بویژه در شهرستان‌های اراک، ساوه و خمین مشاهده شده است.

وی افزود: پوشش ایمنی در این بیماری قرابتی نوعی واکسن خاص دارد که توسط این اداره کل تهیه و واکسیناسیون در اطراف کانون‌های آلوده شروع شده است.

وی گفت: مسائل بهداشتی، قرنطینه، نمونه‌گیری، خرید و توزیع دو هزار کیلو مواد ضدعفونی کننده ، بین دامداران از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری است.

تب برفکی نوعی بیماری ویروسی به شدت واگیردار دامی است که در صورت شیوع با خسارات سنگین اقتصادی همراه است.این بیماری با علایمی چون تب شدید، ریزش بزاق کشدار از دهان دام، سایش دندان‌ها، پیدایش بثورات و تاول در اطراف پستان، دهان و لثه دام و ایجاد شکاف در بین سم‌ها همراه است.

آنچه در مورد واکسن های تب برفکی نمی دانید.

تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

معاون فنی اداره دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هم گفت: تب برفکی تاکنون یک هزار راس دام سبک و ۱۲ راس گوساله را در این استان تلف کرده است.

محمد اسدی افزود: محل اولیه ‌ ورود و انتشار این بیماری در میان جمعیت دامی ایران،‌ کشور پاکستان است.

وی انتقال دام در استان را ممنوع اعلام و به دامداران توصیه کرد، محل نگهداری دام‌های خود را ضدعفونی کنند.استان چهارمحال و بختیاری با داشتن ۲ میلیون راس دام سبک و بیش از ۶۰۰ هزار راس دام سنگین یکی از مراکز دامپروری کشور است.

تب برفکی چهارمجار و بختیاری

سرایت به نیمی از دام‌های استان اصفهان

تب برفکی به نیمی از جمعیت دامی استان اصفهان نیز سرایت کرده است.

دکتر محمود خلیلی، مسوول اداره بررسی بیماری‌های دامی استان اصفهان در این زمینه از ابتلای ۵۰ درصد دام‌های این استان به بیماری تب برفکی خبر داد و گفت:‌ ‌استان اصفهان دارای ۳۰۰ واحد دامداری و ۲/۵ میلیون راس گوسفند، بز و ۴۵۰ هزار راس گاو و گوساله است.

وی گفت: ویروس تب برفکی از اواخر اسفند ماه پارسال تاکنون سبب نابودی بیش از ۶ هزار راس بز و بزغاله و ۵۰۰ راس گوسفند و گوساله در استان اصفهان شده است اما ‌با این وجود این بیماری تا حدودی مهار شده است.

تب برفکی در اصفهان

آنچه در مورد پیشگیری و کنترل تب برفکی نمی دانید؟

همچنین مسوول اداره بررسی بیماری‌های دامی استان اصفهان، کانون‌های آلودگی بیماری تب برفکی در استان را بیش از ۳۰۰ مورد برآورد کرد و افزود: این بیماری افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال به دامداران استان خسارت وارد کرده است. همچنین در ۹۷ نقطه استان خراسان رضوی آلودگی تب برفکی تلفاتی را برای دامداران به وجود آورده است.

منبع: جام جم

حسن حق شناس

کارشناس ارشد کشاورزی کارشناس تولید بذر فعال در ضمینه کشاورزی و تولید محصولات گلخانه ای

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.